Dalam kajian kuantitatif sebagai contohnya melalui kaedah tinjauan (survey),
terdapat beberapa jenis analisis data bergantung kepada jenis kaedah
pengumpulan data. Jenis analisis data terbahagi kepada dua jenis utama
iaitu sama ada menggunakan analisis statistikal deskriptif ataupun
analisis statistikal inferensi.
Statistikal deskriptif ialah menganalisis data secara peratusan, frekuensi serta dengan menggunakan Measure of central tendency
(MCT) (ukuran kecenderungan memusat) – min, mod dan median. Dalam
statistik deskriptif, jenis analisis data sering melibatkan analisis
bivariat iaitu dengan hanya menggunakan satu pemboleh ubah sahaja.
Selalunya dalam bab analisis data, untuk faktor demografi seperti
jantina, umur dan juga pendidikan kita sering menggunakan peratusan dan
frekuensi. Sebagai contohnya peratusan dan jumlah responden lelaki dan
perempuan. Bagi pemboleh ubah seperti umur, kita juga boleh mengenal
pasti min iaitu purata umur responden contohnya.
Bagi MCT iaitu min, mod dan median – Min ialah skor purata data. Mod
pula skor data yang paling kerap/banyak – kekerapan tertinggi. Manakala
median ialah skor yang ada di tengah-tengah yang dapat membahagikan data
kepada dua bahagian.
Dalam statistikal deskriptif selain MCT, measure of dispersion (ukuran serakan) juga turut dibincangkan iaitu range, variance dan standard deviation.
Kalau masuk kelas statistik, ini adalah di antara topik-topik awal
yang akan dibincangkan sebelum dipanjangkan dengan topik-topik
statistikal inferensi. Asas fungsi statistik ialah untuk menguruskan dan
menterjemahkan data supaya dapat difahami. Selalunya untuk statistik
deskriptif ini jadual taburan kekerapan (frequency table) dibuat untuk membaca data dengan senang.
Kelas statistik bukanlah kelas yang susah dan menyeramkan. Yang pasti
pelajar perlu minat dan bersedia untuk mencabar diri dengan
nombor-nombor. Senang bukan! Dalam ilmu statistik bukan macam ilmu
matematik. Nak faham statistik kena faham keseluruhan research
kita. Yang paling penting kena faham objektif kajian barulah boleh
diselarikan dengan jenis pengumpulan data dan jenis analisis data.
Sebagai contohnya jika objektif kajian kita mengenai tahap kemahiran
berkomunikasi dalam kalangan responden. Dan kita gunakan reka bentuk survey
dan instrumen soal selidik bagi mendapatkan data. Jenis analisis data
kita seharusnya menggunakan statistik deskriptif dengan frekuensi.
Kenapa? Kerana ia merupakan analisis bivariat iaitu menggunakan hanya
satu pemboleh ubah sahaja – tahap kemahiran berkomunikasi. Dan kita
hanya melihat frekuensi iaitu taburan kekerapan responden yang
berkomunikasi dengan instrumen – ciri-ciri kemahiran berkomunikasi
mereka.
No comments:
Post a Comment