Friday 23 November 2012

::PENULISAN CADANGAN PENGAJIAN::


PENDAHULUAN

Menyediakan proposal penyelidikan adalah suatu proses.
 Kepentingan proposal:
 untuk memberitahu kepada pensyarah bidang kajian yang diminati dan
mempengaruhi siapakah penyelia.
 untuk melaksanakan kajian itu bagi mendapatkan hasil yang diingini.
 Menggambarkan bahawa pengkaji bersedia secara independent untuk
membuat kajian dan berupaya membincangkannya secara jelas dan
baik.


PROSES SEBUAH PENYELIDIKAN



  • Idea - Theory - Design/method - Data collection - Analysis - Finding


  • Idea - Design - Method - Data collection - Theory - Analysis - Findings


1. MEMIKIRKAN IDEA
Bagaimana idea untuk membuat kajian boleh muncul?
a. Pengalaman peribadi. (di tempat kerja, sekolah, keluarga, masyarakat)
b. Pengalaman orang lain (berita, penceritaan dan laporan)Idea akan
banyak muncul.
 Dunia adalah medan untuk buat kajian.
 Isu utamanya ialah bagaimana memilih satu tajuk yang bersifat 'researchable'
dan 'investigable'.
 Ada minat, kecenderungan dan kesukaan terhadap topik. Boleh
berbicara tentangnya dalam masa 10 minit.
 Sudah biasa dengan bahan literatur dan perkembangan semasa ilmu
berkenaan. Boleh menyenaraikan buku rujukan dan 'tesis' yang terdapat
dalamnya.
 Ada kehendak untuk menyumbang sesuatu kepada bidang ilmu
berkenaan. Nyatakan sumbangan yang hendak dibuat.



2. MEMIKIRKAN TAJUK
Ramai calon memikirkan tajuk, tanpa memikirkan isu.
 Cara terbaik ialah:
 Menentukan bidang yang diminati sepanjang pengajian.
 Mencari isu-isu dalam bidang yang diminati.
 Bagaimana mencari isu yang akan membina tajuk?
 Membaca sebarang dapatan atau persoalan atau prospek kajian
dalam artikel jurnal kertas kerja.
 Timbul persoalan dalam media.
 Perbincangan dengan pensyarah.
 Tentukan „bidang besar‟, kemudiannya „domain.‟ Bidang besar seperti
„undang-undang tort‟. Domainnya, „kacau ganggu.‟
 Menulis tesis adalah suatu perjuangan. Apa perjuangan kita?


3. MEMBINA PENGENALAN

Kandungan pengenalan mestilah menarik minat penilai. Daripada
pengenalan, penilai terus tahu rangka kerja (framework) yang hendak
dibincangkan.
 Pengenalan mestilah jelas dan terus berkaitan dengan topik, bukannya
menerawang.
 Maklumkan kepada pembaca tentang kajian yang akan dibuat, kenapa ia
penting dan sesuai pada masanya.
 Gambarkan trend, utamakan yang terdahulu berbanding yang
terkemudian.
 Terus nyatakan maksud dan tidak melalut. Jika boleh, visualkan sebarang
konsep yang kompleks atau proses yang berkaitan.
 'Pengenalan' mesti berkesinambungan dengan 'Permasalahan Kajian'



4. PERMASALAHAN KAJIAN
Bahagian paling analitikal dalam proposal.
 Istilah lain: Problem Statement + Research Questions.
 Permasalahan kajian adalah isu yang timbul yang ada disebut dalam
literatur, teori, atau amalan yang memerlukan kajian dibuat.
 Ia perlu menjawab soalan, “MENGAPA KAJIAN INI PERLU DIBUAT?” @
“APA MASALAHNYA SEHINGGA TERPAKSA DIKAJI?”
 Hanya menerusi pembacaan sahaja boleh mengetahui masalah kajian
dalam sesuatu bidang.
 Apa yang perlu dibaca? Artikel jurnal dan kertas kerja seminar: kerana ia
membincangkan situasi dan status sesuatu isu pada ketika itu.
 Setiap permasalahan: perlu dicatatkan dalam bentuk peta minda ataupun
point form. Agar kita faham struktur sesuatu masalah.

Kaedah mengarang:

 Wujudkan kesinambungan dengan merumuskan 'Pengenalan'.
 Bahagian ini perlu jelaskan lebih lanjut & tajamkan matlamat & rasional
kajian ini dibuat.
 Setiap satu masalah perlu digambarkan dalam bentuk:
 Nyatakan masalah dalam satu tajuk kecil.
 Perincikan masalah berasaskan tinjauan literatur
 Nyatakan ‘sumber’ yang menyokong kewujudan masalah..
 Nyatakan ‘persoalan kajian’ yang terbina daripada masalah ini.
 Setiap satu ‘permasalahan kajian’ mestilah membina satu objektif kajian.



5. OBJEKTIF
Daripada permasalahan kajian, kita membina objektif. Ini bermakna,
objektif mestilah berakar umbi dari permasalahan kajian yang
dibincangkan.
 Tujuan objektif ialah untuk memberitahu mengapa kajian ini dibuat dan
matlamat yang hendak dicapai.
 Objektif juga akan memandu kepada pengkaji untuk membina bab
penulisan secara berstruktur. Setiap objektif perlu ada bab yang
menjawabnya.
 Objektif mesti dicapai dalam perbincangan kajian dan dikupas dalam
rumusan untuk membuktikan ia telah dicapai.
 Sekiranya antara permasalahan kajian – objektif – bab tiada sebarang
perkaitan dan berterabur, kajian itu ditulis dengan cara yang tidak tepat.



6. PENENTUAN KAEDAH PENYELIDIKAN
Pelajari dan pastikan kita memilih kaedah yang betul untuk sesuatu bidang
kajian. Contoh: untuk mengkaji keberkesanan sesuatu perundangan, apakah
metodnya?
 Cara untuk tahu, hendaklah membaca buku panduan metodologi yang khusus
untuk bidang itu. Contoh: Kalau muamalat, baca buku Research methods in
Banking and Finance. Undang-undang = legal research.
 Kaedah pengumpulan data utk kualitatif.
 Analisa kandungan (bukannya kajian kepustakaan)
 Temubual mendalam (semi-struktur @ struktur sepenuhnya)
 Pemerhatian
 Kaedah analisa data: contohnya: menggunakan perisian analisa.
 Pendekatan: historis, analatikal, deskriptif dan lain-lain.
Contoh:
 Kajian ini adalah kajian kualitatif menggunakan kaedah analisa kandungan dan
juga temu bual mendalam separa-struktur.
 A. analisa kandungan
 Mengkaji dan menganalisa pandangan ulama 4 mazhab berkenaan…
 Kajian menganalisa perbandingan pendapat ulama, dalil pegangan mereka, cara mereka
memahami dalil dalam kitab usul fiqh, kitab fiqh, kitab fatawa,
 Dalam menganalisa kefahaman hadis, kajian merujuk kepada kitab syarah hadis dan juga kitab
takhrij seperti…
 Dalam menganalisa tafsiran ayat al-Quran, kajian merujuk kepada kitab yang menyentuh ayat
Ahkam seperti… dan kitab tafsir seperti …
 Kajian merujuk kepada fatwa semasa berkenaan isu berkaitan …
 B. Temu bual Mendalam Separa Struktur
 Kajian akan membuat temu bual mendalam kepada 10 orang hakim Mahkamah Tinggi Syariah
berkenaan… 10 Hakim dipilih kerana… Soalan-soalan berbentuk separa struktur menyentuh …


7. SKOP KAJIAN

 Membuat skop kajian agar:
 Kajian tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil.
 Mengurangkan kritikan terhadap hasil kajian.
 Skop yang boleh dibuat:
 Menghadkan sampel dalam temu bual ataupun borang soal selidik.
 Menghadkan kumpulan sasaran kajian.
 Setiap skop perlu bincangkan rasionalnya secara ringkas.


8. KEPENTINGAN KAJIAN

Jelaskan bagaimana kajian yang akan dibuat boleh menghalusi, menilai
semula atau mengembangkan ilmu dalam bidang kajian.
 Sumbangan itu perlulah menyentuh substantif ilmu itu, teori atau
metodologikal.
 Pastikan ada sumbangan kepada pihak yang terlibat dengan bidang
kajian seperti agensi kerajaan, pihak profesional dan negara.
 Bincangkan sejauh mana kajian kita ini boleh mempengaruhi pembentukan
polisi, perundangan, amalan, teori, kaedah dan kerja-kerja penyelidikan
pada masa akan datang.


9. SOROTAN LITERATUR

Memahami cara yang betul dalam membuat tinjauan literatur. Mestilah
berkaitan dan relevan dengan perkara yang ingin dikaji.
 Apa yang hendak ditinjau:
 Perkara yang sudah dibangunkan oleh sarjana lalu dalam sesebuah teori
ataupun persoalan.
 Kritikan sarjana terhadap kerja penyelidikan sarjana lain.
 Kepentingan membuat tinjauan literatur:
 Mendalami perbincangan intelektual para sarjana berkenaan isu itu.
 Memastikan tiada duplikasi dan ciplak pada hasil kajian.
 Menunjukkan adanya nilai kesarjanaan dan novelty.
 Apabila sudah menerangkan, maka di akhir kesimpulan kita membuktikan
kajian kita adalah perlu dan relevan kerana persoalan yang kita bawakan
masih belum dijawab oleh mana-mana sarjana.


1O. MENYUSUN BAB

 Setiap bab mestilah menjawab permasalahan kajian dan objektif.
 Susun bab mengikut setiap satu permasalahan kajian dan objektif.
 Disertasi yang lemah ialah apabila penilai tidak dapat memastikan
apakah setiap bab telah menjawab setiap objektif secara teratur.
 Setiap bab mestilah berkaitan. Mencabut salah satu bab, akan
mencacatkan disertasi. Sekiranya tidak terkesan, maksudnya disertasi itu
bermasalah.


11. MENYUSUN RUJUKAN

Ada perbezaan antara rujukan (referrence) dan bibliografi.
 Memandangkan tajuk dan masalah kajian telah diperolehi, maka kita
sudah boleh menyenaraikan rujukan yang akan digunakan. Rujukan juga
mestilah yang berkaitan dengan tinjauan literatur yang dibuat.
 Manfaatkan teknologi. Susun rujukan agar mudah diakses dan dicari.
 Perlu ada satu kaedah untuk mengumpul dan memproses bahan rujukan.
Bukan sekadar fotostat dan simpan.
 Sesuatu rujukan mungkin relevan untuk banyak sub topik. Maka, perlu
dipisahkan dan dimasukkan ke dalam ‘folder’ yang berkaitan.
 Semakin banyak rujukan, semakin menggambarkan kita faham dalam
perkara yang dikaji.
 Pastikan format diikuti.


PANDUAN UMUM

Bacalah proposal terdahulu yang dibuat oleh calon sebelum kita. Agar kita boleh buat penilaian sama ada kelebihan atau kekurangannya, dan juga, kebaikan dan
kelemahannya.
 Cara: baca bab 1 setiap disertasi yang telah siap dijilid.
 Sediakan diri dengan PROPOSAL ataupun OUTLINE IDEA sebelum bertemu dengan
penasihat akademik ataupun penyelia.
 Sentiasa memperbaiki proposal sedia ada. Dapatkan komentar daripada para
pensyarah pelbagai bidang untuk melihat dari sudut berbeza.
 Memahami fungsi pensyarah yang menjadi penasihat akademik. Bincangkan
proposal dengan sikap terbuka untuk menerima kritikan dan cabaran.
 Bersedia untuk perubahan pada bidang proposal. Ada kalanya disebabkan
beberapa faktor seperti kualiti proposal, area studies yang sudah banyak dibuat
dan juga geran penyelidikan.
 Jangan melakukan jenayah akademik! Seperti meniru bulat-bulat dalam buku atau
tesis orang lain dengan menyalin footnote.
 Sediakan diri untuk menguasai bahasa selain Melayu.











No comments:

Post a Comment