Friday 19 October 2012

Analisis data – statistik inferensi

Statistik inferensi digunakan jika kita ingin menghuraikan hubungan di antara variabel-variabel kajian dan juga mengaitkannya dengan ciri-ciri sampel kepada populasi kajian. Sebab itulah jika kita mahukan generalisasi keputusan kajian, maka kena fikirkan agar kita menggunakan analisis data melalui statistik inferensi dalam kajian kita. Dengan kata lain, di antara prosedur untuk membuat generalisasi mengenai populasi yang dikaji adalah dengan menggunakan analisis data secara statistik inferensi.

Walaubagaimanapun, untuk menggunakan statistik inferensi dalam kajian, kita perlu memenuhi andaian statistikal (statistical assumptions) yang telah ditetapkan terlebih dahulu. Ini merupakan syarat wajib dalam perbincangan statistik inferensi. Maksudnya dalam setiap apa yang kita pilih dan kita gunakan mesti mempunyai justification, kenapa kita boleh menggunakannya dan memilih untuk menggunakannya. Oleh itu melalui andaian statistikal ini kita dapat menjawab persoalan – kenapa kita memilih dan boleh menggunakan statistik inferensi dalam kajian kita.


Terdapat empat andaian statistikal yang perlu dipenuhi;

a) Data-data mesti dalam bentuk persampelan rawak (random sampling)
b) Skala pengukuran mesti dalam bentuk interval atau ratio
c) Variabel dalam bentuk taburan normal (normal distribution)
d) Karakteristik sampel menggambarkan ciri-ciri populasi yang sebenar

Statistik inferensi melibatkan analisis bivariat dan multivariat. Analisis bivariat hanya melibatkan dua variabel kajian untuk tujuan menentukan hubungan ataupun perbezaan/perbandingan di antara kedua-duanya. Antara jenis analisis bivariat yang popular dalam kalangan pengkaji kajian kuantitatif ini ialah analisis korelasi, ANOVA, regression dan juga t-test. Sebagai contohnya objektif kajian ialah untuk menentukan perkaitan dan juga hubungan di antara umur dan tahap kemahiran berkomunikasi. Oleh itu terdapat dua variabel utama yang dibincangkan iaitu umur dan tahap kemahiran berkomunikasi (kedua-dua variabel adalah data ratio/score). Analisis yang sesuai ialah dengan menggunakan analisis korelasi untuk menentukan umur mempunyai perkaitan dan hubungan dengan tahap kemahiran berkomunikasi iaitu sama ada responden yang mempunyai tahap umur yang muda/rendah lebih tinggi tahap kemahiran komunikasinya atau sebaliknya.


Manakala multivariat melibatkan lebih daripada variabel kajian. Di antara analisis multivariat yang biasa digunakan ialah seperti korelasi spara, multi regresi, MANOVA dan juga MANCOVA (Harap dapat dipanjangkan perbincangan ini pada masa-masa yang akan datang)

Jenis analisis data – statistik deskriptif

Dalam kajian kuantitatif sebagai contohnya melalui kaedah tinjauan (survey), terdapat beberapa jenis analisis data bergantung kepada jenis kaedah pengumpulan data. Jenis analisis data terbahagi kepada dua jenis utama iaitu sama ada menggunakan analisis statistikal deskriptif ataupun analisis statistikal inferensi.
Statistikal deskriptif ialah menganalisis data secara peratusan, frekuensi serta dengan menggunakan Measure of central tendency (MCT) (ukuran kecenderungan memusat) – min, mod dan median. Dalam statistik deskriptif, jenis analisis data sering melibatkan analisis bivariat iaitu dengan hanya menggunakan satu pemboleh ubah sahaja. Selalunya dalam bab analisis data, untuk faktor demografi seperti jantina, umur dan juga pendidikan kita sering menggunakan peratusan dan frekuensi. Sebagai contohnya peratusan dan jumlah responden lelaki dan perempuan. Bagi pemboleh ubah seperti umur, kita juga boleh mengenal pasti min iaitu purata umur responden contohnya.

Bagi MCT iaitu min, mod dan median – Min ialah skor purata data. Mod pula skor data yang paling kerap/banyak – kekerapan tertinggi. Manakala median ialah skor yang ada di tengah-tengah yang dapat membahagikan data kepada dua bahagian.
Dalam statistikal deskriptif selain MCT, measure of dispersion (ukuran serakan) juga turut dibincangkan iaitu range, variance dan standard deviation.
Kalau masuk kelas statistik, ini adalah di antara topik-topik awal yang akan dibincangkan sebelum dipanjangkan dengan topik-topik statistikal inferensi. Asas fungsi statistik ialah untuk menguruskan dan menterjemahkan data supaya dapat difahami. Selalunya untuk statistik deskriptif ini jadual taburan kekerapan (frequency table) dibuat untuk membaca data dengan senang.

Kelas statistik bukanlah kelas yang susah dan menyeramkan. Yang pasti pelajar perlu minat dan bersedia untuk mencabar diri dengan nombor-nombor. Senang bukan! Dalam ilmu statistik bukan macam ilmu matematik. Nak faham statistik kena faham keseluruhan research kita. Yang paling penting kena faham objektif kajian barulah boleh diselarikan dengan jenis pengumpulan data dan jenis analisis data. Sebagai contohnya jika objektif kajian kita mengenai tahap kemahiran berkomunikasi dalam kalangan responden. Dan kita gunakan reka bentuk survey dan instrumen soal selidik bagi mendapatkan data. Jenis analisis data kita seharusnya menggunakan statistik deskriptif dengan frekuensi. Kenapa? Kerana ia merupakan analisis bivariat iaitu menggunakan hanya satu pemboleh ubah sahaja – tahap kemahiran berkomunikasi. Dan kita hanya melihat frekuensi iaitu taburan kekerapan responden yang berkomunikasi dengan instrumen – ciri-ciri kemahiran berkomunikasi mereka.

How to write a research paper



Start early
Begin working on your essay as soon as the assignment is given. Take advantage of the time at your disposal to do your research and writing to meet the due date. If you wait until the last minute, you may have difficulty finding library materials, particularly if other students are researching the same topic, and you may be pressured by other assignments.

Select a topic
Keeping in mind the guidelines your instructor has set down for the assignment in terms of length, subject matter, types of sources, etc., choose a topic you would be interested in pursuing. Your next step is to verify at the library that thereis sufficient material to support your choice. If not, discard your topic and adopt a more realistic one.

Narrow the topic
Do not fall into the trap of selecting a topic that is so broad you would have to write a book to do it justice. Limit your topic to one particular aspect that you will be able to treat thoroughly within the prescribed limits of your essay. Background reading in a general or specialized encyclopedia will give you a clue as to the subject's natural limits and divisions. A librarian can direct you to the encyclopedia that will be appropriate to your particular needs. You can also consult Research Guides by Subject.

Compose a tentative outline
Roughly organize your thoughts to produce an outline that will give direction to your reading and note-taking.

Gather supporting material
Take advantage of the Libraries' varied resources:
  • Check CLUES, the library catalogue, for books, government publications, or videos on your topic.
  • Consult the databases to locate articles from scholarly journals, newspapers and other sources.
  • Request the advice of your instructor or a librarian who may be able to direct you to other sources pertinent to your subject area.
Read and review your documentation
For each source that you have consulted, be sure you have all the information necessary to cite it in your bibliography. Accuracy at this stage will save you the trouble of having to re-trace your steps when you are writing your final draft. For a book, mark down the author, title, place of publication, publisher and copyright date. For an article from a journal, take note of the author, title of the article, title of the journal, volume and issue number, date and inclusive page numbers. For a Web document, take down the author, title, date, URL (Web address) and date consulted.

Draft a final outline
Map out your approach by composing a detailed sentence outline. First, compose a thesis statement. This one sentence statement is the most important one of your entire research paper so be sure to phrase it carefully. A thesis statement clearly communicates the subject of your paper and the approach you are going to take. It is the controlling factor to which all information that follows must relate. Secondly, group and regroup your notes according to the various aspects of your topic until you find a sequence that seems logical. This can serve as the basis for your outline.

Write a rough draft
In writing a rough draft you are striving for a flow of ideas. Write using your final outline and organized notes as guides. Do not worry about correct spelling or punctuation at this stage. Remember that the purpose of a rough draft is to see if you have a logical progression of arguments and sufficient supporting material.

Revise the rough draft
Make the necessary adjustments until you are satisfied your statements flow logically and your ideas have been fully presented in clear, concise prose. You may need to review your documentation if some sections of your text need further development.

Compile your bibliography
A bibliography is a listing in alphabetical order according to the author's last name of all the sources you consulted in preparing your research paper. It is presented on a separate page at the end and is set up according to a standard format that you will find described in most style manuals. Examples of the most commonly used citation styles (APA, MLA, Chicago) are available. RefWorks is a Web-based tool that helps organize the references you find and automatically prepares a bibliography .

Proofread
You are now ready to focus primarily on the style of your essay rather than the content. Make use of:
  • a dictionary or spellcheck for correct spelling
  • a thesaurus for synonyms
  • a grammar book
  • a style manual for the mechanics of citing references
Plagiarism
Representing another person's ideas as your own within the context of your essay is plagiarism. In most universities, serious penalties are exercised against students who plagiarize, not the least of which can include failure of the course for which the essay was submitted. Play it safe - acknowledge any use of another person's ideas, whether the information is quoted directly, paraphrased, or summarized. The correct procedure for referencing is described in most style manuals (see also the citation style sheets and guides on avoiding plagiarism).